Wednesday, February 11, 2009

Urghh!! boring tul aku dengan latihan industri. Waktu tak ada keja memang relex sangat sampai tertidur dalam office, tapi bila waktu ada keja memang banyak sangat keja sampai jadi letih. Aku kerja di kilang Fairchaild Semiconductor di Bayan Lepas Penang. Tugas aku adalah pengumpul data, jalankan mesin dan buat ujikaji terhadap Die yang telah di-attach pada Frame (strip).

Proses yang aku kena lakukan
Wafer-> wafer saw-> Die attach-> Wire bonding-> pasang penutup (yang color hitam badan IC apa nama dia aku tak ingat)-> testing pack. So yang di-highlight tu adalah bahagian aku.

Seperti pada gambar yang korang tengok tu bukan gambar aku bergambar di depan cermin, tapi itu adalah wafer yang belum disaw. Wafer tu dah reject sebab patah pada bahagian curve, so susah riject dan telah dikitar semula menjadi cermin. Creative jugak Engineer di sini macam-macam kraf tangan boleh dibuat dengan menggunakan bahan reject.

3 comments:

Unknown said...

Fulawey!!!
Gaya budak Fairchild!!!=D

Nyze 二ザ Crazee said...

alalalalalalalala...
comey mcm kimikus...

xD

Aduka said...

lorr.. patut la bro kimy lama x update blog.. praktikal uper2nye.. bgus la klu camtu bro kimy.. keje la elok2 ye.. =)