Wednesday, July 9, 2008

10 Soalan Yang Anda Perlu Tanya Kepada Jurugambar Atau Juruvideo Anda. Saya telah menjawab soalan tersebut sebagai jurugambar dan jurugambar perkahwinan, ini jawapan saya. Jika anda menpunyai soalan yang sama, anda boleh rujuk disini.

Soalan seperti yang tersiar di dalam majalah Pesona Pengantin
Oleh: Hasnuddin Abu Samah, Pengarah Urusan, Adan Impresif.

Soalan 1: Berapa lamakah pengalaman anda dalam bidang fotografi perkahwinan?
Saya terjebak dalam hobi photography sejak berumur 15 tahun. Pada umur 18 tahun saya memulakan kerja dan belajar tentang jurugambar perkahwinan setelah menbeli sebuah kamera DSLR. Buat masa sekarang saya berasa bersedia untuk menjadi jurugambar perkahwinan untuk proses pembelajaran dan sedikit pendapatan.

Soalan 2: Adakah anda merakam gambar perkahwinan secara sambilan atau sepenuh masa?
Sudah tentu secara sambilan kerana saya seorang pelajar. Saya seorang pelajar IPTA, untuk menampung keperluan dan kewangan saya harus bekerja. Jika saya berasal dari keluarga berada sudah tentu photography dijadikan hobi semata-mata dan bukan sumber pendapatan.

Soalan 3: Adakah anda menggunakan peralatan digital atau analog?
Saya menggunakan peralatan digital sejak mula terjebak dalam bidang ini. Kamera Canon adalah kemera yang saya gunakan sepenuhnya bersama beberapa lensa.

Soalan 4: Bolehkah saya lihat contoh hasil kerja anda?
Sudah tentu, tidak lama lagi saya pasti akan upload-kan foto yang saya ambil dan edit untuk tatapan umun. Di situ anda boleh menilai kemanpuan saya.

Soalan 5: Apakah gaya fotografi atau videografi anda?
Lebih suka kepada "Neutral" dengan meminimunkan editing saya dapat menunjukkan keaslian sesuatu gambar. Setiap kali sesi photography saya akan menggunakan sepenuhnya funsi pada kamera supaya editing dapat dikurangkan(nampak cantik dari kamera walaupun tidak edit).

Soalan 6: Berapakah harga yang anda kenakan untuk perkhidmatan anda?
Sebagai pelajar saya tidak akan mengenakan bayaran yang mahal hanya sekadar pusingan modal seperti petrol, printing dan sebagainya. Jurukamera professional akan meletakkan harga yang tinggi kerana mereka berpengalaman dalam bidang photography dan bekerja sepenuh masa untuk dijadikan sumber pendapatan utama mereka.

Soalan 7: Adakah apa-apa syarat lain atau bayaran tambahan yang akan dikenakan?
Tiada syarat-syarat lain untuk bayaran. Pelanggan saya akan menggunakan satu syarat sahaja.

Soalan 8: Berapa lamakah masa yang diambil untuk menyiapkan gambar?
Lebih kurang dua minggu dan biasanya kurang dari dua minggu. Sebagai seorang pelajar saya juga sibuk dengan jadual harian, jadi saya akan lebih mengutamakan foto untuk disiapkan walaupun memakan masa yang agak lama.

Soalan 9: Dalam bentuk apakah gambar siap akan diberi?
Jika saya bekerja sebagai jurugambar perkahwinan saya akan menberikan foto yang telah siap dicetak(print) bersaiz 4R, bersama sekeping CD untuk rujukan masa akan datang kepada pengantin. Jika saya bekerja sebagai jurugambar untuk sesuatu aktiviti maka saya akan menberikan atau menjual gambar tersebut dalam bentuk foto siap dicetak atau CD.

Soalan 10: Adakah negatif atau imej asal akan diberi?
Bergantung kepada perhikmtan yang saya berikan. Gambar perkahwinan saya akan menberikan imej asal dalam bentuk CD.

Terima Kasih kepada saudara Hasnuddin Abu Samah kerana mengirimkan e-mail soalan sebagai newsletter.
http://www.adan.biz

0 comments: