Friday, December 26, 2008

HAHAHA baru sekarang pada 27/12/2008 pada jam 11.40 pm aku telah jumpa charger batery kamera yang dicari sejak kebelakangan ini. Memang letih jugak cari benda ini dan akhirnya aku terjumpa charger bateri dalam cpu komputer aku. Nasib baiklah teringat nak scan virus guna desktop dengan menggunakan hardisk laptop. Komputer aku guna software original kaspersky antivirus so memang selamat jugaklah dari virus tapi tahan mana aku tak pasti. So apa saja yang aku rasa ada virus je contohnya laptop aku walaupun ada software antivirus aku tetap scan guna desktop.

Baiklah bercakap tentang CPU komputer, aku ingin share sedikit info modding serta overclocking (OC) yang telah aku buat pada CPU aku. Komputer dibina sendiri oleh adik beradik aku, yang turut share duit untuk beli hardware semata-mata untuk main game. kalau nak di ikutkan memang beribu ringgit jugaklah habis semata-mata CPU saja. OC memang memberi pengalaman yang tak dapat aku lupakan. Aku guna Mobo ASUS M2N SLI-DELUXE dengan chipset Nforce 570 kalau tak silap aku sebab dibeli pada tahun 2007. boleh dikatakan mobo ini adalah jenis high end sebab dilengkapi dengan segala tools untuk modding dan OC.

Pada permulaan OC processor, aku telah tinggikan voltage hingga1.5 volt dengan menggunakan heatsink asal. aku guna AMD ATHLON 64K + 4800, temperature naik gila dan dengan pantas setinggi 127°C suhu normal beroperasi adalah sebaiknya kurang daripada 70°C. pada ketika suhu tersebut mobo telah detect dan cut-off power voltage. lama-kelamaan tanpa aku sedar sebernarnya 1 core telah hangus dan processor aku guna hanya 1 core untuk jalankan operasi. sehinggalah 1 ketika dimana aku tukar graphic card baru Nvidia GeForce 9800 GT dan instal game. Pada ketika aku main game tetiba PC off, aku pun mulalah hairan.

setelah diperiksa, rupanya-rupanya 1 lagi core processor hangus so duo core 2 hangus tinggal tiada core kira kena beli yang baru lah untuk ganti processor. Lagi sekali duit habis beli benda alah ni dan sekarang guna processor AMD PHENOM +5000, dan ada tricore. sekarang aku boleh main game dengan aman dan damai tak tahu lah bila ketiga-tiga core nak hangus gara-gra OC. Kemungkinan nak hangus agak jauh sebab aku pun dah tukar heatsink CoolerMaster Hyper TX yang lebih effisyen.

Gambar di atas ialahCoolerMaster Hyper TX

gambar disebelah ialah CPU aku dan tanda yang dibulatkan merah ialah harddisk laptop dan gambar charger bateri kamera yang terperosok masuk ke dalam CPU.

hehe aku dengan bangganya nak bagi tau game apa yang aku dah abis main sejak kebelakangan ni:-

  1. Call Of Duty 4 - modern warfare
  2. FEAR - first encounter assault recon (permulaan)
  3. FEAR - extraction point (sambungan)
  4. Half-Life 2 - second trilogy (permulaan)
  5. Half-Life 2 - episode 1 (sambungan)
  6. Half-Life 2 - episode 2 (sambungan)
  7. Half-Life 2 - lost coast
Game yang sekarang main tak habis lagi:-
  1. stalker - the shadow of shinobly
  2. Far cry 2

3 comments:

twinklingYaya said...

wpun kita satu lab sampay skang ni aku masih confuse psl dlmn comp. apatah lg nak scan harddisc mcm tue..
alamatnya cpu aku lingkup, harddisc aku lingkup..
haha...

btw,keep it up! :)

Anonymous said...

bro, i dont know y u r so mangkuk ayun p letak ur charger inside our PC. and one more things that u need to remember,
1 mangkuk;... our processor burn bcoz u didnt take out plastic layer at the bottom of the heatsink by the 1st time u install.
2 mangkuk;...the old heatsink juz gone missing, so i cant claim warranty.
3 mangkuk;...u must crdit to me as i'm wasting my time and $$ inspecting the the prob that cause by u....

btw, this is a lesson for us to learn. keep on rockin on your hard work bro....

Nyze 二ザ Crazee said...

wakakakkakaka...
dgn ini aku mengisytiharkn ko sgt benak...
camne r ko ley temsuk kn charger tu... adoyai... xpe2.. seb bek jumpe..
bley amek gambar aku byk2 t..xP

1 lg..
tu yg aku ske knal org yg amek elektronik...
abg aku pun telah memodified kn cpu cam ko jgak... baru besh... kn2?
kekekekekke...